رادیاتور پژو 405،رادیاتور جزئی از سیستم خنککننده موتور است که ترکیبی از ضدیخ و آب را پراکنده میکند که در حین ورود هوای خنک قبل از بازگشت به موتور، مقداری از گرما را آزاد میکند.
رادیاتور جزء کلیدی سیستم خنک کننده موتور است. نقش اصلی آن پخش ترکیبی از ضد یخ و آب در سرتاسر باله های آن است که در حین ورود هوای خنک قبل از ادامه عبور از بقیه موتور، مقداری از گرمای موتور را آزاد می کند.
در کنار رادیاتور خط آبشکن، پمپ آب و کلاچ فن قرار دارد. هر کدام از اینها نقش متفاوتی در کمک به رادیاتور برای خنک نگه داشتن موتور دارند. خط خار مایع خنک کننده گرم را به هسته گرمکن می فرستد تا در صورت نیاز هوای گرم تولید کند، در حالی که پمپ آب مایع خنک کننده را به سرتاسر موتور می فرستد. از همه مهمتر نقش کلاچ فن است که هوای بیشتری را وارد رادیاتور می کند و به کاهش دمای مخلوط ضد یخ و آب کمک می کند.
درون خود رادیاتور دارای 3 قسمت اصلی است که به مخازن خروجی و ورودی، هسته و درپوش فشار معروف هستند. هر کدام از این 3 قسمت نقش خود را در داخل رادیاتور ایفا می کنند.
نقش اصلی شلنگ رادیاتور اتصال موتور به رادیاتور و عبور مایع خنک کننده از مخزن مربوطه است. مخزن ورودی وظیفه هدایت مایع خنک کننده داغ را از موتور به رادیاتور دارد تا خنک شود، سپس از طریق مخزن خروجی به موتور بازمی گردد.
پس از ورود مایع خنک کننده داغ، از طریق یک صفحه فلزی بزرگ که حاوی ردیف های متعددی از باله های فلزی نازک است که به خنک شدن خنک کننده داغ ورودی به نام هسته کمک می کند، گردش می کند. سپس، هنگامی که مایع خنک کننده در دمای مناسب قرار گرفت، از طریق مخزن خروجی به موتور بازگردانده می شود.
در حالی که مایع خنککننده تحت چنین فرآیندی قرار میگیرد، درپوش فشار یا رادیاتور نیز وجود دارد که نقش آن این است که سیستم خنککننده را محکم ببندد و ببندد تا مطمئن شود تا یک نقطه خاص تحت فشار بماند. هنگامی که به آن نقطه رسید، فشار را آزاد می کند. بدون درپوش فشار، مایع خنک کننده ممکن است بیش از حد گرم شود و باعث نشت بیش از حد شود. بنابراین باعث می شود رادیاتور به طور موثر کار نکند.
- منابع: