گرانی انجیر خشک قزوین موجب اعتراض مردم شد

خشک کردن انجیر آسیاب شده و نیمه بریده در سه دما مورد بررسی قرار گرفت. نفوذ رطوبت موثر آنها () با استفاده از روش شیب برآورد شد. مقادیر برای انجیر آسیاب شده و برای انجیرهای نیمه بریده. به ترتیب در 45، 55 و 65 درجه سانتیگراد.

انجیر خشک قزوین نیمه بریده تقریباً دو برابر انرژی و زمان بیشتری نسبت به انجیر آسیاب شده برای انجام آبگیری نیاز دارند.  فرآیند خشک کردن باعث افزایش محتوای فنلی کل و کاهش محتوای انجیر شد.

با این حال، فعالیت آنتی اکسیدانی انجیر خشک را افزایش داد. آبگیری انجیر آسیاب شده سریعتر بود و خواص عملکردی خود را بهتر از انجیر نیمه برش حفظ کرد. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که مصرف روزانه میوه و سبزیجات با کاهش بیماری های مزمن دژنراتیو مرتبط است.

در تحقیقات دیگر مشاهده شده است که رژیم غذایی غنی از میوه و سبزیجات در برابر بیماری های مختلف از جمله سرطان و بیماری های قلبی عروقی محافظت می کند. علت شناسی این بیماری ها اشاره به رادیکال های آزاد به عنوان محرک اکسیداسیون پروتئین، اسیدهای نوکلئیک و لیپیدهای سلولی است که به سیستم های بیولوژیکی آسیب می رسانند.

میوه ها و سبزیجات حاوی تعداد زیادی از اجزای دارای فعالیت آنتی اکسیدانی مانند فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها و ویتامین های C و E هستند.

امروزه، مطالعه برای گونه‌های مختلف سبزیجات به منظور شناسایی ظرفیت‌های عملکردی متنوع آنها ترویج می‌شود. از آنجایی که ارگانیسم انسان نمی تواند مواد شیمیایی گیاهی مانند پلی فنل ها را تولید کند، آنها باید از غذا به دست آیند.

مناسب ترین جایگزین، مصرف میوه و سبزیجات تازه است، زیرا به خوبی شناخته شده است که پس از برداشت، اجزای آنها می تواند در طول پردازش و ذخیره سازی تغییر کند و نسبتاً بخشی از فعالیت بیولوژیکی خود را از دست بدهد.

اگرچه عواملی مانند در دسترس بودن فصلی، دسترسی به بازار، هزینه و ماندگاری می توانند مصرف آن را محدود کنند، پردازش آنها با انجماد، کنسرو کردن یا خشک کردن بسیار مهم است، اما این روش های حفاظتی می توانند محتویات اجزای زیست فعال را کاهش دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *