گلیم کوردی- فروش عمده و قیمت قیمت گلیم کوردی

گلیم کردی

استفاده از گلیم به عنوان نوعی زیر انداز دست‌بافت بدون پرز، در بین اقوام مختلف ایرانی، سابقه طولانی دارد. شکل‌های متنوعی از این دست‌بافته در اندازه و ابعاد گوناگون، توسط ایلات و عشایر مناطق مختلف کشورمان تولید می‌شود.

گلیم کردی یکی از نمادهای هنری استان های خراسان شمالی و رضوی می باشد که بافت و طرح بسیار کاریزماتیکی دارد و اغلب توسط زنان عشایر استان خراسان شمالی بافته می‌شود و بافت آن در شهرستان‌های شیروان، بجنورد، فاروج و دیگر شهر های کرد نشین استان خراسان شمالی رواج دارد.

تنوع گلیم کردی

این نوع گلیم بر اساس نوع نقش و طرز بافت به انواع مختلفی مانند نقش درخت زندگی، نقوش حیوانی و انسانی، نقش بیچک و… تقسیم می‌شود.

دریافت نشان اصالت گلیم کردی

گلیم یا سفره کردی خراسان شمالی در پنجمین جلسه شورای عالی سیاستگذاری ثبت آثار تاریخی و میراث ناملموس در سال ۱۳۹۱، در فهرست آثار ملی قرار گرفته و در دی ماه سال ۱۳۹۲ موفق به دریافت نشان اصالت یونسکو شد.

گلیم کردی یا سفره کردی

در قدیم بسیاری از عشایر خراسان شمالی از گلیم برای نگهداری نان استفاده می‌کردند؛ زیرا این نوع گلیم نان‌ها را از هر گونه رطوبت حفظ می‌کرد و عشایر می‌توانستند تا چند روز نان‌ها را نگهداری کنند. به این علت این نوع گلیم را سفره کردی هم خطاب می‌کنند.

 

گلیم انگشت عروس

در زمان‌های قدیم زنان عشایر گلیم سفره کردی خراسان شمالی را زیر پای عروس نیز پهن می‌کردند، تا برکت و خوشبختی به خانه عروس بیاید. از این‌رو در زمان‌های قدیم این نوع گلیم به عنوان گلیم انگشت عروس یا بیچک نیز شناخته می‌شد.

 

تماس با ما برای خرید عمده

09301906857

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *